En legende fødes

Niels Lysebjergs  Land Rover side

Land  Rovers historie

En legende fødes

Den første prototype. Man ser hurtigt ligheden med den amerikanske jeep. Bemærk at rattet sider i midten. Ifølge nogle kilder fordi man derved håbede at få den godkendt som traktor, og derved afgiftfritaget, andre mener det var for at  gøre det nemmere at eksportere den, og derfor lettere at få tilladelse til at importere vigtige rå-stoffer til produktionen.

Året var 1947.Stedet var Anglesey. En ø ud for den walisiske kyst. England og resten af verden led stadig under ødelæggelserne fra 2. verdenskrig. Et stort genopbygningsarbejde lå forude, rescourserne var knappe, og den britiske regering opretholdte strenge importrestriktioner, for at undgå et total nedbrud i en allerede overanstrengt økonomi.

Rovers chefingeniør Maurice Wilks havde en lystgård få kilometer fra kysten, hvor han og hans familie tilbragte sommeren. her fik Maurice besøg af sin bror Spencer Wilks der var administrerende direktør for Rover Motor Compagny. Han beundrede den jeep Maurice har været så heldig at få fingre i. En bilmodel der knap nok var kendt hjemme i Amerika med mindre man havde været med ikrigen. For den blev udviklet i al hast på bestilling af den amerikanske hær kort efter krigens udbrud. Den lille lette firehjulstrækker blev flittigt brugt af amerikanerne, og efter krigens afslutning blev mange overladt til lokale købere.

Familien Wilks brugte den lille lette vogn til alt muligt. Forskelligt arbejde på gården, til jagt og især blandt børnene var den populær for den kunne også køre den lange vej over bakkene og ned på den enorme sandstrand, Angelsey er kendt for.

Her skal Spencer have spurgt Maurice hvad han ville gøre den dag den lille jeep var slidt op. Maurice har efter sigende svaret at så måtte han jo købe en anden. For der fandtes simpelthen ikke et køretøj mage til i hele verden.

Her på stranden på Anglesey opstod da ideen om at bygge en engelsk jeep. De første skitser blev tegnet i det våde sand af de to brødre, der begyndte at se perspektiverne i deres ide. Maurice vidste fra sine naboer at vognen var særdeles eftertragtet blandt landmænd, for her kunne man være heldig at få en erstatning for den traktor der var umulig at skaffe. Maurice slog fast at de ville bygge en engelsk jeep, den skulle bare være bedre.

Herfra gik det stærkt. I al hast blev der udviklet prototyber og Spencer Wilks gik igang med at overbevise en noget skeptisk bestyrelse i at her var bilen, der kunne kickstarte fabrikkens bilproduktion efter krigen, nu hvor der ikke længere var efterspørgsel på de flymotorer man havde bygget under krigen. Tanken var at vognen skulle være en "stop gap" model altså lukke hullet indtil der kom gang i produktionen af  de luksusbiler Rover var kendt for og indtil landmænd og andre kunne købe både en rigtig bil og en rigtig traktor.

Bilens karosseri blev bygget af aluminium. Det er en meget almindelig antagelse at det skyldtes at man havde rigeligt aluminium tilbage fra krigsflyproduktioen, hvad der måske er mere sandsynligt er man ville bygge en bil der ikke rustede så hurtigt som den amerikanske jeep. Og så blev aluminium i modstætning til stål produceret i Storbritaninen og skulle ikke importeres. Chassis-rammen var stadig stål, og sammen med det lette aluminiumskarrosseri fik vognen et meget lavt tyngdepukt, der gav den evner i terrænet som en babys "dumling-kop" 

Land-Rover blev præsenteret på Amsterdam Motorshow i 1948 og en legende var født.



HUE 166. Kaldet 'Huey' pga nummerpladen. Land Rovers mascot. Af mange regnet for den første Land Rover, men de første prototyper blev destrueret næsten med det samme og delene brugt til andre projekter. HUE 166 er den første af 50 "pre-production" vogne, der blev brugt som testkøretøjer. Erfaringer herfra blev så brugt på de første produktionsvogne.