Begyndelsen

Niels Lysebjergs  Land Rover side

Land rovers historie

Begyndelsen

Begyndelsen

Rover, der havde produceret flymotorer under anden verdenskrig, satsede efterfølgende på biler. Der blev set muligheder i en engelsk variant af den amerikanske Jeep. Mange landmænd forsøgte at anskaffe sig en Jeep fra overskudslagrene, og som kunne erstatte den traktor, der ikke kunne fremskaffes.

På grundlag af Jeep'en blev Land-Rover udviklet og præsenteret første gang på Amsterdam motorshow i 1948. Efterspørgslen oversteg al forventning. Ikke bare landmænd, men også politi, brand og redning mv. så store muligheder i det alsidige og terrængående køretøj. Få år senere oversteg salget af Land-Rovere de almindelige Rover personbiler.

Da Land-Roveren var fra begyndelsen var tænkt ligeså meget som en traktor, som bil, var den udstyret med kraftudtag, for og bag, så den kunne trække forskelligt udstyr. Det kunne f.eks være en selvbinder, en ballebresser, en rundsav, en vandpumpe til brandsprøjte eller noget andet.


Til at begynde med blev den kun lavet i een model på 80" akselafstand. Fra 1954 blev den lavet i to modeller, en lang og en kort. Modellerne blev kaldt 86 el. 107 efter antal tommer mellem akslerne, eller blot SWB eller LWB (Short/long Wheel Base). Dertil kom valget af top, pick-up, soft eller hard top, med el. uden bagsæder osv.

I '56 blev akselafstanden udvidet til 88" og 109" for at gøre plads til en 2.0L dieselmotor der dog først kom i '57! 107" fortsatte som Station Wagon indtil '58



Bilerne blev ofte tilpasset specielle opgaver, enten af kunden selv eller direkte på Land-Rover fabrikken. Det kunne være til kranbil, sneplov el.l. Land-Rover byggede især mange brandsprøjter, der var populær på mindre brandstationer og flyvepladser. Den dag i dag bygger Land Rover specielle køretøjer på bestilling.

Land Roveren var fra begyndelsen ikke tænkt som et militærkøretøj, men som et køretøj til landbrug og industri. Det var dog oplagt at bruge det lille lette og rubuste køretøj som militært køretøj. Den engelske hær tøvede dog med at gøre brug af Land Rover, man foretrak at udvikle sin egen firehjulstrækker i samarbejde med Austin. Denne model model der kom til at hedde Champ viste sig at være for dyr og fopr kompliceret i forhold til den enkle Land Rover. Og siden har Land Rover været rygraden i det britiske militær såvel som mange andre steder især naturligvis i commonwelth-landende.

Bilen var med til at skabe den moderne verden. En gang anslog man at 60% af befolkningen i den tredie verden så deres første bil, da de så en Land Rover. Der er næppe det sted en Land Rover ikke har været, den har bragt nødhjælp, kommunikation og "lov og orden" til de fjerneste afkroge i verden.

1958 Serie II

Først hed den bare Land-Rover, men i 1958 var ændringerne så omfattende at man mente at man nu var nået til serie II. Årgangene frem til 1958 blev så i retroperspekt kaldt Serie I. I 1958 fik bilen den størrelse og form, der holdt til 1985. Akselafstanden var stadig 88" eller 109".  I serie 2 blev den legendariske  4 cyl. 2.25 benzinmotor introduceret, der navnet til trods, var på 2286 ccm. Det var en solid motor der blev anvendt frem til '85.

I 1961 kom Serie IIa med små ændringer. Bla. skiftede panelet foran køleren fra flad til rund og lygtekransene forsvandt. Den største ændring og årsagen til navneændringen var en ny dieselmotor som valgmulighed. Denne motor var en også 4 cyl. "to-en kvart". Samtidig kom der et par braksnuede lastbiler på markedet kendt som 2a og senere 2b Forward Control, der blev bygget i begrænset antal.

Med Serie IIa dominerede Land-Rover i tresserne suverænt verdensmarkedet for firehjulstrækkere. Her fik Land Rover sin status som safaribilen og godsejervognen over dem alle.

2a Forward control 109" Efterfølgeren

hed 2b 110" Forward Control og fik en 6 cyl motor. Den var dog stadig underdimensioneret og produktion blev indstillet efter nogle år. 

George Adamson og hans kone Joy blev berømt for deres arbejde med Afrikas løver gennem BBC's "Born Free" Han kørte naturligvis Land Rover

I det stærkt klasseopdelte britiske samfund har Land Roveren formået at være fuldstændig klasseløs. Og den er Dronning Elisabeths foretrukne køretøj. Også til officielle handlinger-